Jaaroverzicht 2020/Vooruit kijken 2021

Net zoals in de rest van het land, is er op de kinderboerderij veel gebeurd. Ook wij moesten rekening houden met de Corona lockdowns en maatregelen.

Maart: Met ons gaat alles goed hier. En met de dieren gaat het ook goed. Het is wel stil zonder jullie maar we moeten het hiermee doen. We denken veel aan jullie. Jammer dat het nog wat langer gaat duren maar we horen dat jullie het fantastisch doen. Met ons en de dieren gaat het goed.

April: We moeten het nog een tijdje volhouden, maar we doen het goed met z’n allen. Jullie zijn kanjers. Met ons en met de dieren gaat het allemaal goed. Het is lente dus alles groeit en bloeit. De vogels, eenden en de gans zijn aan het broeden. Dus misschien nieuw leven. Ook is de ooievaar op bezoek geweest. We hopen dat alles goed gaat met jullie en jullie familie.  We denken ondanks alles veel aan jullie. Leuk dat we ook weleens wat terug horen via de mail of telefoon. We vinden het echt  fijn als jullie mailen of bellen, zo houden we toch nog wat contact. Helaas maar we zijn er nog niet jongens. We moeten nog een aantal weekjes door. Maar we kunnen het. Op de boerderij gaat alles goed. Het ligt er mooi bij. We hebben vorige week de verjaardag gevierd van Mariska (34 j.) en deze week de verjaardag van Bart (32 j.). Mariska heeft als cadeautje een telefoonhoesje gekregen en Bart een hengel want er gaan een aantal vissen met Dick op de vrijdag middag als het werk klaar is. Erg leuk. De ooievaar is nog 1 keer langs geweest maar is toch weer doorgevlogen. Jammer hoor. Dank jullie wel voor jullie leuke reacties op deze nieuwsbrief. Een vreemde Koningsdag net achter de rug. Ik hoop dat jullie het toch een beetje gezellig hebben kunnen maken. Voor jullie niet zo leuk maar voor de boerderij erg goed, het heeft GEREGEND. Ook de mensen met hooikoorts zijn hier even heel blij mee.

Mei: Op de boerderij is het erg rustig, we kijken met z’n allen uit naar jullie komst. Frits is van de week 43 jaar geworden. De appeltaart met slagroom was heerlijk. De verwachting is dat we dinsdag 2 juni ook weer bezoekers toelaten op de boerderij (van 14.00 – 16.00 uur.)  Dan zijn jullie alweer naar huis. De horeca, de toiletten en de toegang tot de natuurspeeltuin zijn dan nog wel afgesloten. Echter hebben we nog toestemming nodig van de gemeente Wassenaar. Naomi is klaar met haar stage op de Kibo,  maar ze komt ons nog wel helpen als het weer kan. Volgende week gaan we Willy, Sandra en Roy weer verwelkomen op de boerderij. Ze werken tot 12.00 uur. Anita, Tom en Harrie hebben nog geen toestemming om te werken. (vol houden jongens !!) Wanneer we open gaan voor het publiek hangt nu af van de gemeente Wassenaar. Dit zal nog zeer beperkt zijn.

Juni/Juli: Willy, Sandra, Roy & Kevin hebben hun eerst werkweek achter de rug. Ze zijn allemaal heel blij om weer wat te mogen doen. Het wachten is nu nog op Anita, Tom en Harrie. We mogen allemaal weer wat meer, maar wel met kleine stapjes. Op de boerderij gaat het allemaal goed. Wij en de dieren zijn OK. Er is de afgelopen week voor sommige weer niet veel veranderd. Dus volhouden mensen. Ja we mogen weer op vakantie. Maar ga dan wel “Wijs op Reis”. De geiten en de schapen hebben hun Q-koorts prik gehad. Het was weer een heel gedoe om ze allemaal naar binnen te krijgen. We hebben ook weer ijs en frisdrank ingekocht en hopen dat binnenkort de horeca weer een beetje open kan. Dus stapje voor stapje mogen we weer wat meer. Ook zijn er mensen die nog even niet mochten komen vanwege de Corona of die helaas afscheid hebben genomen. We gaan na 1 juli weer wat meer naar normaal. De cliënten gaan dan werken tot 15.00 uur. We hopen dat we op 1 augustus weer volledig kunnen gaan draaien. Onze ouwe gauwe Harrie Bouland uit Voorschoten gaat op donderdag 2 juli weer beginnen. Gezellig hoor zo’n plaaggeest erbij. Afgelopen donderdag 25/6 was onze “stille kracht” FRITS de VOS 25 jaar werkzaam op de boerderij. We hadden door de Corona maatregelen een klein en besloten feestje. Ook bestaat de boerderij zelf 25 jaar en Marjan Vegt is als bestuurslid ook al 25 jaar actief voor de boerderij. Er komt vast nog een groot feest waarbij we elkaar allemaal weer kunnen begroeten. De bezoekers zijn na 1 juli van harte welkom van 13.00 – 16.00 uur. Mits 1,5 m. afstand.

Juli: Het blijft nog een rommelige periode waarbij de bezetting van cliënten nogal eens veranderd. Dit heeft te maken met wat ziekte gevallen en testmomenten op Corona bij cliënten. We gaan vanaf maandag 3 augustus weer werken tot 16.00 uur. De bezoekers zijn welkom van 13.00 – 16.00 uur waarbij de horeca geopend zal zijn. Ook zijn de toiletten weer open en wordt de doorgang naar “het Ravottenbos” weer open gezet. Alle cliënten dragen om 13.00 uur de gele hesjes, en we zien toe op de 1,5 meter maatregel. Uit voorzorg hebben we ook mondkapjes ingekocht. We blijven alert want het Corona virus is nog lang niet voorbij. We hebben nieuwe lockers aan mogen schaffen van Philadelphia. St. Philadelphia is ook offertes aan het bekijken voor de aanschaf van werkkleding. Hopelijk gaat het dit keer wel lukken.

Augustus: We gaan alweer de 7e maand in waar we nog dagelijks met het Corona virus te maken hebben. Iedereen moet zijn plannen bijstellen, uitstellen of afstellen. Hier op de boerderij proberen we er zorgvuldig mee om te gaan. We zijn de maand augustus eindelijk opgestart met een complete ploeg zeer gemotiveerde medewerkers. De groep en de dieren hebben het zwaar gehad met een hittegolf die maar liefst 13 dagen duurde. De groep heeft door de hitte één week gewerkt tot 14.00 uur.

September: We gaan alweer de 8e maand in met het Corona virus en het is er nog steeds. We zijn de beperkingen allemaal zat maar we moeten door en ons aan de regels blijven houden.

Oktober: De maatregelen zijn strenger geworden en ook bij ons is de horeca gesloten. Zowel binnen als buiten zijn de bezoekers welkom, alleen binnen moeten de bezoekers wel een mondkapje op. Met onze medewerkers en de dieren gaat het gelukkig goed. We merken alleen wel dat de paarden en pony’s oud en stram worden. We zijn veel met hun aan het lopen. De herfst heeft zijn intrede gedaan en de klok staat weer op wintertijd. We proberen het hier licht en ontspannen te houden met veel humor. De groep doet het fantastisch, hun aanpassing vermogen is enorm. We zijn super trots op ze.

November: Op 4 november moesten we helaas weer de kinderboerderij sluiten. Gelukkig konden we op 19 november weer open. Bezoekers moeten in de binnenruimte een mondkapje dragen en is de horeca gesloten. Sinterklaas, kerst en oud en nieuw gaan er dit jaar heel anders uitzien. Het wachten is op een vaccin.We moeten het samen nog even uitzingen.  Dus hou vol !!

December: In december moest de kinderboerderij voor de derde keer dicht, helaas. Hopelijk kunnen we weer op 20 januari open. Maar dat is even afwachten. Ondertussen gaat het met de dieren erg goed en zijn ze klaar voor de winter. Het land is alleen erg nat.

2021

Januari: De kinderboerderij is nog steeds dicht voor bezoekers door de Corona maatregelen. Al komt er wel zonneschijn na al die regen; Anita is de eerste van ons die is gevaccineerd. Snel zal de rest ook volgen, hopelijk. Met de dieren gaat het onder omstandigheden aardig goed en is er ook door Aniek en Joery goed werk verricht. De website is klaar en staat al online, er is een nieuwe folder en komt er een promotiefilmpje.